Jeg kom over denne artikkelen om "bør toåringen få leke seg med iPad?". Er det riktig, at barn i denne alderen allerede skal utvikle sine teknologiske ferdigheter og kunnskaper? Da jeg var på den alderen, var lekebiler med lyder den nærmeste teknologien jeg kom. Nå sitter gutter og jenter med iPad'en i fanget og spiller, leker og lærer på ulike måter. Det blir bare mer og mer av digital læring, både i hjemmet og i barnehage og skole. Dette går jo utover den finmotoriske utviklingen, på både godt og ondt. Barn blir flinkere til å kunne håndtere ulike digitale virkemidler, men vil også senke kunnskapen om korrekt håndskrivning. Det er ikke lenger så mange som vet hvordan man skal holde en fargeblyant korrekt.
Er det i det hele tatt lurt å gi en to år gammel gutt en iPad? Han kjenner ikke til verdien. Denne iPad'en har en verdi på flere tusen kroner, og dette kan da ikke han noe om. Det at den detter i gulvet, får riper eller teknologiske problemer forstyrrer ikke han i det hele tatt, for han ser på dette som et leketøy. Dessuten kan dette være såpass underholdende at barnet blir avhengig, akkurat som man blir av andre leker. Det kan føre til konsentrasjonsproblemer, lite søvn, og andre plager.
Til sist vil jeg vel si det at digitale virkemidler kan være smart hos barn, med tanke på den finmotoriske utviklingen og hva barnet faktisk lærer utifra de lærerike spillene, tekstene og oppgavene. Men ofte kan det bli for mye av det gode, og skape problemer, både fysisk og psykisk. Jeg synes at foreldre skal tilpasse barnets bruk, og passe på at det kun blir for eksempel en halvtime om dagen.
Bildet er hentet fra apartmenttherapy.com
Her tar du opp en viktig sak. Alt har sine fordeler og ulemper. En utvidet digital kompetanse blant foresatte er et viktig skritt å gå, slik du nevner her. Fortsett med å ta opp viktige saker på bloggen din. Kan du gjøre lenkene tydeligere, nå går de i ett med teksten.
SvarSlett