mandag 12. september 2011

Våre medievaner

Skrevet av Renate Helgerud og Celina Rinde




















(“3DS vs. Virkeligheten” av Renate Helgerud, ‎11. ‎september ‎2011, ‏‎17:40:12)

Ordet “medier” oppstod på 1920-tallet da teknologien ble utviklet og tatt i bruk av mennesker. Siden den gang har det bare blitt mer og mer utviklet, og vi kjenner alle til bruken av medier. Som barn, ungdom, eller egentlig hvem som helst, er vi i nærheten av medier daglig. Vi henter informasjon ut av et produkt, og kan fort videreføre denne informasjonen. I løpet av en dag kan man blant annet høre en ny sang på radioen, lese noe som har skjedd i bygda via dagsavisen, få vite hvor venninnen befinner seg i helgen gjennom en tekstmelding, osv.

Gjennomsnittlig så har et barn et eget fjernsyn eller en datamaskin på rommet sitt. Er dette riktig? At barndommen skal handle om fargerike, dansende tegneseriefigurer som barnet kan sitte og se på dagen lang? Det eneste vi fikk lov til når vi var på den alderen, var å se på barne-tv på NRK1 og høre på Barnetimen på radioen. Tanken på å se på fjernsynet mer enn en halvtime om dagen var slettes ikke noe å tenke på, så strengt var det.
Så og si alle ungdommer i alderen 16-19 år har en egen mobiltelefon. Dette er jo ganske greit, slik at man lett kan kontakte venner og familie. Men nå hører vi bare mer og mer om barn i barnehagealder og oppover som har en egen mobiltelefon, slik at de blir lettere tilgjengelige. Dette er mange foreldre i mot; hva skal en liten gutt på fem år med en egen mobiltelefon? Han har kanskje såvidt lært seg å skrive og lese.
For en del år siden var det veldig populært å skrive dagbok. I denne personlige boken skrev man om sine drømmer, om noe som hadde skjedd, hvem man var forelsket i, og lignende. Hvis noen fikk tak i denne private boken var det rett og slett skandale, her kunne personens dypeste hemmeligheter ligge. Men nå er det ikke slik lenger. Alt en person opplever blir nå lagt ut på en blogg, hvor hvem som helst kan hente informasjon og bilder fra ens liv.

Dagens ungdom blir stadig mer avhengig av mediene. I 2007 ble det gjort en uformell undersøkelse som viste at jenter i alderen 16-17 år gjennomsnittlig sitter på PCen i 4,5 timer daglig, mens gutter i samme alder bruker 6 timer. Undersøkelsen ble gjort av MIK-elever. De undersøkte også hva som var mest populært av TV og PC. Blant jenter ble TV og PC likestilt, mens hos guttene var det PC-en som var mest populær. Jentene så på TV i gjennomsnittlig ca. 3 timer hver dag, mens guttene brukte ca. 2 timer daglig.

I 1997 kom Internett, og på den tiden brukte 7 % av befolkningen nettet daglig. Etter 14 år er prosenten mer enn tidoblet. 73 % av innbyggerne i Norge benytter seg av nettet i løpet av en vanlig dag.
Internett brukes både som en underholdningskilde, men først og fremst informasjonskilde. Det er viktig å lære å være kritisk til hva en leser på nettet, da alle har mulighet til å legge ut stoff der.

En kan spørre seg om den voldsomme mediabruken er positiv eller negativ for oss. Radio er byttet ut med TV-en, avisene er byttet ut med nettaviser, bøker byttet ut med PC-er, kassetter er erstattet med iPoden, og iPaden er blitt en nyere og mindre versjon av PC-en.

Når går grensen for barn og unges medievaner? Unge mennesker kan ofte løse flere teknologiske problemer enn sine foreldre. Bør de unge skjerpe seg når det gjelder medievaner, eller bør foreldre lære seg det grunnleggende? Ja takk - begge deler, mener vi. Foreldre bør sammen gå på kurs og lære seg hva internett, Microsoft og andre nyttige ting er for noe, slik at de selv kan hjelpe og forstå sine barn.
Det har også sine fordeler at barn og unge har så mye kunnskap om teknologi, da de kan hjelpe foreldrene eller andre dersom det er noe de har problemer med. Vi synes likevel at ungdom bruker litt for mye tid på medier, spesielt PC. De bytter ofte ut det sosiale livet med å sitte bak PC-skjermen og bruke diverse chatteprogrammer som MSN eller Skype osv. Facebook er også mye brukt. Vil nåtidens generasjon få en lavere sosial intelligens som følge av den voldsomme mediebruken? Det gjenstår å se.

2 kommentarer:

  1. interessant blogginnlegg, vi får vente å se hva som skjer med nåtidens generasjon.

    SvarSlett
  2. En solid fagtekst. Jeg liker at dere reiser relevante spørsmål og prøver å svare. Ikke minst det siste spørsmålet angående sosial intelligens er interessant.Kanskje er det å kunne kommunisere via sosiale medier en utvidelse av den sosiale intelligensen?
    Husk hypertekst.

    SvarSlett